Alla inlägg den 27 augusti 2007

Av Jimmy Forsberg - 27 augusti 2007 23:57

Jag visste att det fanns en förklaring till min skoltid!

Jag visste att jag hade rätt!

Men så är jag ju också begåvad...


En debattartikel om skolan - som vanligt publicerad i DN - kunde lika gärna vara ett utdrag från mitt liv.

Artikelförfattaren sammanfattar allting redan i ingressen.

"...de mest begåvade barnen har så lätt för sig i skolan att de inte lär sig studieteknik och att arbeta på rätt sätt. När kraven ökar är de oförberedda på att behöva plugga."


Jag har alltid haft bra betyg i skolan, utan att jag för den delen är särskilt duktig på att studera. Tvärtom. Jag var den sista som gjorde läxor om det fanns något roligare att göra. Inte för att det var tråkigt med läxor, utan för att det inte behövdes. jag klarade mig ändå. Faktum är att jag under hela min skolgång, aldrig fick stimulans att lära mig något som var svårt. Fanns det en enkel utväg, så tog jag den.


Betygen såg bra ut, men med facit i hand så kunde jag faktiskt ha ansträngt mig mer, och därigenom haft bättre kunskaper idag. Framförallt saknar jag den grundläggande studietekniken.

Men jag kan inte påstå att jag direkt lider idag för mitt oengagemang i skolan.

Är man begåvad så är man....

Presentation

Omröstning

Pedagogen vill veta vad du tycker!
 Bra blogg, men det vore bra om den uppdaterades oftare.
 Nä men vadå, en schysst blogg, liksom.
 Sjukt bra, asså! Mera!
 Skitdålig. Lägg ner och ägna tiden åt nåt du kan istället.
 Alltså vadå? Jag förstår inte. Vad menar du? Alltså jag vet inte. Eeh...
 För opersonlig.
 För ointressant
 För opersonlig och ointressant
 Den spretar för mycket. Försök nischa bloggen!
 Jag skiiter i!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards