Alla inlägg under oktober 2007

Av Jimmy Forsberg - 27 oktober 2007 19:22

Det var ganska väntat att moderaterna valde att tillåta könsneutrala äktenskap. Men det är skrämmande att en sån fråga vållar så mycket debatt 2007. Att det forfarande finns så många människor i sveriges största regeringsparti som är motståndare till en så självklar rättighet, som att välja partner oavsett kön.

I politik ska man inte gömma sig bakom bibeln på andra människors bekostnad. Kan någon säga det till Kd också.

*** 

Norrlandfönstret är öppet igen. Ingen risk för korsdrag dock. Giffarna kan på sin höjd nå kvalplats nästa år.

***

"Tjejslakten fortsätter". Samma rubrik har förekommit i samtliga svenska dagsmedier idag. Osökt tänker jag på ett krigshärjat land långt bort där hänsynslösa rövare våldtar kvinnor och bränner ner byar.

Men nej, det var bara ett nytt avsnitt av "Idol".

***

dagens citat är hämtat från moderaternas partistämma.

-nej, så tänker vi inte uttrycka det.

Fredreik Reinfeldt svarar på frågan om de nu tänker köra över kristdemokraterna i frågan om könsneutrala äktenskap.

Underförstått så kommer (kd) bli så fullkomligt överkörda i den här frågan att de inte ens märker vad som hänt. Sen får Fredrik uttrycka det hur han vill.

***

Metro håller riktigt hög klass för närvarande. Bra nyhetsvärdering, mycket eget material, kaxiga och allerta kolumnister. Synd att även Metro ibland halkar dit och skriver nåt om Idol. Men ingen är perfekt, även solen har fläckar.

***

Till slut en personlig reflektion.

Jag har en känsla av att någonting är på tok. Jag kan inte definera det, men det känns som att det kommer braka snart.

Kanske är det bostadspriserna som är på väg ner, kanske är det konjunkturen i stort. Kanske blir vi varse om en stor skandal. kanske är det bara höstdepressionen som är på väg.

Det kan vara någonting helt annat också, jag vet inte.

Men nåt är det. Och det känns inte bra.

Av Jimmy Forsberg - 21 oktober 2007 20:14

Finland har fått ännu en världsmästare i formel 1.

Förstår du hur stort det är?


Efter en dramatisk och rafflande avslutning av F1-säsongen i Brasilien stod en finländare till sist högst upp på pallen.


Keke Rosberg gjorde det -82. Mika Häkkinen gjorde det två gånger, senast -99. Och nu är även Kimi Räikkönen världsmästare.


Festen i Finland har bara börjat, och den lär pågå i veckor. Sverige kan aldrig förstå hur stort det här är i Finland. Aldrig.


Alla, precis alla finländare kommer ge sig ut och fira det här. För en dag kommer de byta ut den finska sorgen mot stolthet och gllädje.

Grattis Finland.

Av Jimmy Forsberg - 20 oktober 2007 23:58

 Som av en slump (eller av en aktiv redaktion) så har DN en artikel om ungdomarnas festkultur i Stockholm, som allt mer liknar en sexistisk musikvideo från MTV.


Halvnakna flickor som söker bekräftelse av killarna genom att klä sig i enbart bh och trosor på specialfester som riktar sig till "nästa generations stureplan". Ett allt vanligare fenomen, enligt DNs reporter.


Moralpaniken kryper längs ryggraden. Men den som tittar närmare på beteendet upptäcker ganska snabbt vart problemet finns.


Att dagens ungdomar blir utrustade med en sexistisk attityd där bara snygga människor räknas, kan snabbt skyllas på internet, medier i allmänhet och Paris Hilton i synnerhet. Men om man skrapar på ytan och tittar närmare på problemet så finner man snabbt en betydligt viktigare felande länk.


Att dagens människor, framför allt de unga, blir utsatta för massiv marknadsföring i form av  reklam, desinformation och påhittade skönhetsideal är i sig ett stort problem. Trycket utifrån är så stort och hänsynslöst att en vanlig dödlig omöjligt kan veta vad som är sant, påhittat eller bara reklam. Klart samhället har ett ansvar att skydda individer från desinformation och lögner. Men det ansvaret tar inte samhället på tillräckligt stort allvar.


Men framförallt finns den felande länken hos oss vuxna som inte tar vårt ansvar. Det är vi som ska visa vägen för ungdomarna och ta ställning. Det är vi som ska stå upp för sunda värderingar och en jämställd syn på människan - fördomsfritt och rättvist. Det är ett kollektivt ansvar, men framför allt är det ett individuellt ansvar för varje förälder. För det spelar ingen roll hur gott samhälle vi än lever i - om inte föräldrarna tar sitt ansvar så kommer stureplan fortsätta föda ett kvinnoförakt, där tjejerna springer runt i bh och trosor och söker bekräftelse.

Av Jimmy Forsberg - 20 oktober 2007 22:50

Så här på lördagskvällen sitter jag hemma och tänker igenom veckan som gått. Håller du inte med om att det har varit en synnerligen tråkig vecka?


Den fyrtioandra veckan 2007 kommer inte gå till historien på något sätt.

Då känns det extra fånigt att kvällstidningar smäller upp stora rubriker på ickenyheter, bara för att få skrika ut någonting.


Resumé hade över hundra kommentarer på sin korta nyhet om att Ebba blivit portad på stureplan.

So what tänkte jag reflexmässigt och bryr mig inte ett smack huruvida hon kommer in på krogen eller inte.

Men Ebba själv har tagit emot hundratals hatmejl senaste veckan, och för DN berättar hon om den råa kultur och kvinnoförakt som råder på Stureplan.

I den artikeln har ickenyheten plötsligt blivit ett viktigt inlägg i samtidsdebatten. Och nu är det genast en intressant nyhet.


När en så pass inflytelserik person som Ebba faktiskt är ifrågasätter de normer som gäller på stureplan så vet vi att det finns fog för det hon säger.


Folk kommer förmodligen fortsätta hänga på Stureplan även i framtiden, men visst är det skrämmande hur tyst responsen från Stureplan var varit på kritiken. Det är som ett tyst erkännande. Klart Stureplan är en köttmarknad. Klart männen dikterar villkoren och kallar tjejer för "drinkhora" eller "bitch" beroende på om hon tar emot drinken eller inte.


Så ser Stureplan ut, även 2007. Det vore lätt att vifta bort problemet som en lokal företeelse och säga att de flesta killar faktiskt har en god kvinnosyn. Javisst, kanske det. Men just Stureplan är forumet för de rika och berömda. Kändisar, direktörer, modeller och fotbollsspelare. Människor vi normalt ser upp till, idoler. Det är ju för att de berömda hänger på Stureplan som vanliga människor också vill dit. Men att dessa berömdheter och kungligheter vill bidra och förknippas med en så ytlig och skrämmande kultur är allvarligt.


Nej, jag hoppas den här debatten kan fortsätta och bidra till en rejäl kursändring. Och framförallt, ett bättre och schysstare krogliv för såväl kvinnor och män.


Ebba själv funderar på att flytta till Göteborg för att hon känner sig hotad i Stockholm. Ebba gör naturligtvis som hon vill, men jag hoppas inte hon flyttar av fel skäl. Att "fly" från Stockholm vore att ge alla dem som hotat henne legitimitet. Låt inte idioterna få rätt!

Av Jimmy Forsberg - 15 oktober 2007 22:32

Fredrik Reinfeldt får kritik av Ärkebiskop Anders Wejryd på DN debatt, för att regeringen saknar klimatmål.


Jag tycker kritiken är både befogad och berättigad. Men jag tror inte ens artikelförfattarna är förvånade över den lama attityd regeringen har i miljlfrågor.


Jag kommer ihåg att jag inför valet 2006 försökte ta reda på var allianspartierna står i miljöfrågor. Centern hade en tydlig miljöprofil. Inte så konstigt kanske, att Andreas Carlgren (c) blev miljöminister. Moderaterna hade ingen miljöpolitik alls på agendan. Det enda som påminde om miljöfrågor i deras program var indirekt skattepolitik, illa kamouflerat till miljöengagemang.


"Oansvarigt" är ett återkommande ord i artikeln för att beskriva regeringens miljöpolitik.

Oansvarigt är ett ord som jag skulle använda för att recensera de flesta belut som regeringen tar.


Det finns så många tydliga försämringar i välfärdssystemet att vi snart blir varse om konsekvenserna. Klyftorna mellan de rika och de fattiga kommer öka. Miljöfrågorna hamnar långt ner på agendan och statsfinanserna urholkas genom utförsäljning av statliga bolag.


Regeringen för en glasklar politik som inte går att misstolka. Frågan är, kommer de ta ansvar för konsekvenserna?

Förmodligen inte.

Av Jimmy Forsberg - 15 oktober 2007 21:47

Det här är kul.

Resume måste ha mediasveriges mest cyniska läsare. Konstigt vore annars, med tanke på att det är reklambranschens egna tidning.


Nyheten i sig är ganska underhållande ur ett anti-nyhets-perspektiv. Men att en så liten artikel ger upphov till så många kommentarer tyder ändå på att det är en nyhet som berör.


Vafan, människor dör i svält, men Ebba har blivit portad från stureplan! Stoppa pressarna!!!

Det är lite roligt samtidigt som det är en fullkomlig anti-nyhet. 

Tack och lov verkar åsikterna bland kommentarerna gå i samma riktning. Ingen bryr sig egentligen om Ebba. Men fenomenet Ebba berör och Stureplan är ju som bekant hem för alla reklamare.


Point being: Nyheten i sig är inget att orda om. Men kommentarerna är upplyftande med ironi, cynism, lite hat och mycket sublim humor och referenser till samtidsdebatten.

Det finns fler än jag som är bittra och cyniska. På ett kul sätt.

Av Jimmy Forsberg - 14 oktober 2007 21:55

Ibland blir jag så arg på politiker som gör och säger dumma saker att jag inte ens orkar reagera eller kommentera.


Så.


Istället lägger jag fram två av varandra helt oberoende nyheter och lämnar dömandet åt dig.


1: Allianspartierna har kommit överrens om att förbjuda religiösa inslag i skolan för att "skydda eleverna mot varje form av fundamentalism" ,säger Jan Björklund enligt dn.se.


2: Glappet mellan oppositionen och alliansen fortsätter vara stort. moderaterna har tappat var åttonde väljare sedan valet. (kd) hamnar under 4 procentsspärren och oppositionen får 53.3 procent av rösterna, medan alliansen hamnar på 39%, allt enligt en undersökning av svd/sifo.

Av Jimmy Forsberg - 11 oktober 2007 22:55

Jag har reflekterat en del över vem jag skriver för i bloggen, annat än mig själv. För syftet med min blogg är inte att få mycket läsare. Då hade jag nog ägnat mig åt mer populistiska ämnen än journalistik, samhällsdebatt, skolfrågor och politik.


Om jag ville ha många läsare, skulle jag starta en sida på aftonbladets blogg och skriva elaka kommentarer om kändisar. Inte för att vara elak, utan bara för att ge folket vad folket vill ha. "folket vill ha blod" sa han som slutade blogga, när bloggen tog över hans liv.


Så, vem läser min blogg?

Ingen jag känner gör det. Jag har inte berättat om min blogg för nån. Jo, Nan vet. Men bara hon.


Framför allt är jag glad för att du läser min blogg.Du är förmodligen högutbildad, intresserad av samhällsfrågor, lite lätt cynisk men med en stor portion humor som få verkar förstå. Du är nutidsorienterad och kan lite om mycket. Du förstår referenser som inte alltid är så tydliga.

Jag tror att du är som jag.


Och om du fortfarande läser min blogg såhär långt, så har du förmodligen läst mina inlägg tidigare också. En förstagångsbesökare som råkar hamna på min blogg läser en mening och bläddrar vidare. För så intressant är inte bloggen att de orkar läsa mer än vad som får plats på skärmen utan att scrolla.


Kom ihåg detta; Jag struntar i om jag har 1, 10 eller 100 läsare om dagen. Jag skriver för min egen skull, och för att visa att det finns ett annat sätt att se på saker och ting. Mitt sätt.


Men kan jag beröra mina läsare, få dig att fundera eller reagera, så är det bara ett plus. Det är ett bevis på att du som läsare bryr dig. Inte om mig som person - jag är helt ointressant. Men för de frågor som betyder nåt. Frågor som gör skillnad. Saker som påverkar oss och som vi kan påverka. Det är sånt jag vill få dig att ta till dig.


Nog med pladder. Jag hoppas att du - tappre läsare som fortfarande läser och väntar på punchlinen - fortsätter läsa min blogg.


Jag har inte flest läsare. Men jag har bäst läsare. Jag har ju Dig!

Presentation

Omröstning

Pedagogen vill veta vad du tycker!
 Bra blogg, men det vore bra om den uppdaterades oftare.
 Nä men vadå, en schysst blogg, liksom.
 Sjukt bra, asså! Mera!
 Skitdålig. Lägg ner och ägna tiden åt nåt du kan istället.
 Alltså vadå? Jag förstår inte. Vad menar du? Alltså jag vet inte. Eeh...
 För opersonlig.
 För ointressant
 För opersonlig och ointressant
 Den spretar för mycket. Försök nischa bloggen!
 Jag skiiter i!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards