Alla inlägg under november 2007

Av Jimmy Forsberg - 27 november 2007 00:00

Nästan tre veckor har gått sedan mitt förra blogginlägg.

Har du saknat mig?

Jag vet inte om jag har några återkommande läsare överhuvudtaget, men om just du är en av mina trogna läsare så kan jag ge lugnande besked.


Det finns inget riktigt bra skäl till att bloggen fått vila. Det har bara inte varit läge att skriva. Jag har bara vart jävligt bizzy med annat och inte haft vare sig tid eller lust att blogga.

Men nog om mig. Dags för en nyhetsuppdatering.


Jag tänkte skriva om fotboll. Det lottades VM-kval grupper i söndags, till fotbollsVM 2010. Och även fast VM ligger hopplöst långt fram i tiden, så har kvalet lottats redan nu. Inget konstigt i det, men inte heller något att hetsa upp sig för.

Skräptidningen Stockholm City däremot verkar sakna såväl nyhetsredaktion och förnuft. Kvalet drar igång om ett år, det hindrar dock inte City som redan bokat biljett till Sydafrika. "VI KAN VINNA VM-KVALET" skriker tidningen ut i stora svarta bokstäver på första sidan.

Ridå. Lägg ner City.

****

Vissa medier försökte göra en nyhet av att det inte ens blev 30 000 åskådare på Sveriges match mot Lettland förra veckan. Trots att samma medier skrivit upp matchen som "århundadets viktigaste match".


Som seriös mediekonsument blir jag upprörd, om inte annars så av rent principiella skäl. Det är, i sin oskyldigaste form, faktiskt "bara" sport vi pratar om. Men det betyder inte att sportredaktionerna har fri rätt att dumförklara hela svenska folket.

1: Sverige kunde lika gärna ha ställt ut Kristina Lugn och ett gäng sengångare på plan, förlorat med 68-2 och ändå gått vidare till EM. Alltså var inte matchen "århundradets viktigaste".

2: Vem fan tror att folk vill åka ut till Solna, pynta 300 spänn för att sitta på iskalla sittplatser i slutet av november och se Petter Hansson slå långbollar mot ett gäng sengångare från Lettland?

Att någon överhuvudtaget betalade entré i onsdags är beundransvärt.

Fotboll i november, i Sverige, är ingen bra idé.

Någon som saknar Royal league?

***

Sveriges damer ska också spela fotboll på Råsunda, nu på onsdag mot Danmark.

Vi får väl se hur upprörda medierna blir nu, när "bara" 1700 huttrande åskådare klappar händerna för att hålla värmen.

***

Sverige är världens mest jämställda land.

Tjena.

Av Jimmy Forsberg - 7 november 2007 23:32

Moderata politiker ligger under luppen just nu. Eller ja, fram tills nyss. NU vänds våra blickar mot Finland där en vettvilling har mejat ner klasskamrater och lärare. Fruktansvärt. Trodde sånt bara hände i USA.

***

Vart enda hundralapp som gått till barnpassning och städhjlp utan Anders Borgs vetskap har renderat rubriker i dagstidningarna senaste dagarna.

Men tro inte att skattereglerna finns till för att följas. Anders Borg är väldigt noga med att bara anställa presssekreterare som själva anlitat svart arbetskraft. Men - precis som Anders själv - så tycker inte jag det är nån skandal att de anlitat svart arbetskraft. So what, big deal. Alla gör det.

Däremot förstår jag att Anders Borg är förbannad över att de faktiskt åkte dit för det och blir uthängda i media.

Nu är jag lite väl syrlig och ironisk i tonen, så ta inte det jag säger på så stort allvar. Jag är så cynisk när det gäller fuskande politiker att jag inte alls förvånas över de rubriker som kommit på senaste tiden. Klart politiker fuskar och ljuger. Det är ju deras jobb! Att tjänstemännen åker räkmacka bredvid är ju givet. Handen på hjärtat: Skulle inte du göra samma sak om du kunde?

Inte det? Då blir du förmodligen aldrig nån bra politiker...

Av Jimmy Forsberg - 5 november 2007 01:16

När jag precis ägnat en timme åt att skriva om att jag tror att folk tröttnar på det ytliga, så får jag ett nytt slag i ansiktet.

Minst lika illa som Aftonbladet är även expressen.

Och jag är glad över den uppriktighet Cecilia B Jonsson har till resumes frågor.


Vi kan faktiskt inte beskylla medierna för att de har ett "snävt kvinnoideal".

Det är fullkommligt förkastligt att expressen monterar in stora bröst på förstasidan bara för att sälja fler lösnummer. Men än värre är att folk faktiskt köper det!


Jag har inget moraliskt att invända emot bröst eller naket egentligen.

Men jag lider med alla de ungdomar som saknar självkänska och försöker nå upp till "idealet". Sen ittar de på en glammig nöjesbilaga och får se en glatt leende silikonbrud framför en stolt man. Vad ska de tro? Klart de köper tidningen!


Och vad vill expressen uppnå? De verkar inte ett dugg intresserade av att förmedla annat än nakna bröst, skvaller och mingelbilder.

– Det är så klimatet ser ut. Läsarna köper det här och då antar jag att det är det de vill ha, säger Cecilia B Jonsson.

Av Jimmy Forsberg - 5 november 2007 00:14

Jag tror rubriken för det här inlägget får bli tendens.

För jag har länge undrat hur det är möjligt att aftonbladet tjänar så mycket pengar. Och kanke är det så, att aftonbladet inte alls är så lukrativt.

Min känsla är att man inte i all evighet kan sälja smörja till folket bara för att det är gratis. Det är därför jag inte förvånas över den artikel som kom upp i resume.

Kort och förenklat handlar det om att schibstedt börjar visa upp röda siffror.

Det är inte aftonbladet i sig som går dåligt. Ännu.

Däremot så börjar notan för aftonbladets (Schibstedt) mindre lyckade satsningar att strömma in.

TV7, webb-TV, och punktSE är tre exempel på nya satsningar som Aftonbladet gjort på kort tid.

Och det är klart att satsningar på nya saker ska uppmuntras.

Men jag har varit skeptisk ända från början. Dels av personliga skäl. Jag tycker aftonbladet i sig har orättvist mycket mediemakt, med tanke på att de ägnar mer tid åt att bevaka Idol och Allsvenskan än tredje världen och granskning av makten.

När de nu kan bevaka idol både i tidningar, webbradio, teve och på nätet så bllir det för mycket. Hur ska vi stackars konsumenter värja oss?

Problemet är nämligen, att det mesta av aftonbladets material är "gratis", det vill säga reklamfinansierat.

Metro är världsledande på "gratis". Utan tvekan. De har skapat en unik plattform där nyheter bli tillgänglig för alla. Som dessutom har en aktiv redaktion och egna storys.

PunktSE är bara en skräpvariant av aftonbladet, som saknar nyhetsvärdeing och läsvärde. Som dessutom går med brakförlust varje månad.


Jag tror folk tröttnar på det aftonbladets mediehus producerar. För den är ytlig, icke kvalitativ och helt beroende av reklamfinansiering.

Inget jag efterfrågar, iallafall.

Av Jimmy Forsberg - 3 november 2007 10:15

Jag har inte alls varit överrens med tekniken senaste tiden.

Här hemma har datorn inte alls velat samarbeta, utan skickar mest meddelanden om systemfel.

Och när jag väl varit uppkopplad mot internet för att göra blogginlägg så har deras server (bloggagratis.se) legat nere.

På jobbet har datorns nätaggregat slutat fungera, vilket gjort att batteriet till bärbara inte laddas upp. Behöver jag nämna att min mobil glappar?

 Ingen bra vecka med andra ord.

Nå, det börjar ordna upp sig nu iallafall. Nu funkar datorn som den ska, och jag har fått ett nytt nätaggregat, så jag kanske kan får nåt gjort också.


Det snöar. Märkligt.

Presentation

Omröstning

Pedagogen vill veta vad du tycker!
 Bra blogg, men det vore bra om den uppdaterades oftare.
 Nä men vadå, en schysst blogg, liksom.
 Sjukt bra, asså! Mera!
 Skitdålig. Lägg ner och ägna tiden åt nåt du kan istället.
 Alltså vadå? Jag förstår inte. Vad menar du? Alltså jag vet inte. Eeh...
 För opersonlig.
 För ointressant
 För opersonlig och ointressant
 Den spretar för mycket. Försök nischa bloggen!
 Jag skiiter i!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards