Alla inlägg under september 2007

Av Jimmy Forsberg - 2 september 2007 22:40

Antalet elever som saknar behörighet till gymnasiet ökar.


Skolverket publicerade statistik som visar att andelen elever som inte klarar godkänt i svenska, matte eller engelska ökar. Det är framför allt matematik som flest elever har svårigheter i. Det går inte att dra några växlar på den statistiken, den är på kort sikt fullständigt ointressant.


Men eftersom jag från ryggmärgen och uppåt är mycket skeptisk till den skolpolitik som drivs med Jan Björklund i spetsen, så vill jag se hur siffrorna utvecklas till nästa år.

Björklund är den som skrikit högst efter reformer i skolan, så jag följer med intresse de resultat som kommer nu när han sitter vid rodret.


Jag tror, tvärt emot många andra, att det kommer bli fler och fler som misslyckas i skolan nu. Pressen på prestation har ökat och kraven på uppförande och diciplin har prioriterats. Samtidigt mår många ungdomar dåligt och det finns fortfarande 2007 inga bra metoder att ta hand om vilsna barn och ungdomar med låg självkänsla. Skolan klarar det inte. Socialtjänsten slår ifrån sig ansvaret och ungdomsgårdar läggs ner.


Min känsla är att skolan (fortfarande) är på väg utför. Det finns en optimism bland experter och fölrståsigpåare, just för att det har tagits krafttag mot till exempel skolket.

Men den optimismen är inte grundad på fakta. Möjligen kan det vara grundat på argumentet att "det inte kan bli sämre".


Det finns en förlegad syn på lärande som verkar gälla nu, där elever ska sitta raka i ryggen och lyssna på läraren. Som om hög närvaro och bra studieresultat gick hand ihand. Klistra barnen vid skolbänken, ta ifrån dem mobilen, så ska vi nog lära dem...


Skolan behöver moderniseras och individanpassas precis som samhället i övrigt. Den skola som Björklund nu återskapar, med diciplin och närvaro, är så långt ifrån modernt och individanpassat som man kan komma.


Så upp till bevis Jan Björklund. Nu har du chansen. Jag kräver att den svenska skolan nu uppvisar bättre resultat och nöjdare elever. Annars vill jag att du avgår som skolminister.


Som om nån brydde sig om att jag tycker det.

Av Jimmy Forsberg - 2 september 2007 14:04

Det finns alltid grader av misslyckande. Men en missad medalj är en missad medalj är en missad medalj.

Innan VM skrev jag hur det skulle gå för Sverige i mästerskapen i Osaka.


Och säg mig nu, hade jag rätt eller hade jag rätt?

Av Jimmy Forsberg - 2 september 2007 14:00

Motivering: Zlatan är Zlatan.


Plats 9 på listan: Zlatan Ibrahimovic

10: Daniel och Henrik Sedin

11: Maria Sjarapova

12: Andres iniesta

13: Teemu Selänne 

Av Jimmy Forsberg - 1 september 2007 11:17

Motivering: Redan som 19-åringar höll de på att ta sitt lag till SM-guld när de snurrade upp hela elitserien med sitt fantasifulla passningsspel. Det räckte inte hela vägen då, men det räckte till NHL där de nu blivit stjärnor i Vancouver. "The twins" spelar hockey när den är som vackrast och mest underhållande.


Plats 10 på listan: Daniel och Henrik Sedin

11: Maria Sjarapova

12: Andres iniesta

13: Teemu Selänne 

Av Jimmy Forsberg - 1 september 2007 00:28

För trettiotre minuter sedan satt jag på en stol utanför min dörr och stirrade ut i mörkret. Jag ville verkligen känna in hösten nu när vi kliver in i september.


23:55 tog jag med mig en stol ut på vägen (jag saknar balkong), bara för att få känna in det allra sista av sommaren 2007.

Jag satt där i tystnad och försökte reflektera över de tre månader som gått.


Jag sammanfattar sommaren som en av de mindre minnesvärda. Faktum är att det har varit en tråkig sommar, och då pratar jag inte bara om vädret.

Det känns som att allting har varit sådär lagom den här sommaren. Inga exeptionella händelser, inga extrema väderrekord och ingen riktig sommarplåga. Markoolio var den som plåga oss mest, men aldrig så hatad som boten Anna. En lagom plåga. Typiskt sommaren 07.

Till och med allsången på skansen var tråkig.

Och nu förväntas vi vara pigga och alerta på hösten och jag kan lova dig att depressionen den här hösten kommer bli enorm. Den kollektiva nedstämdheten kommer slå som en stekpanna i folksjälen när regnet och mörkret och kylan bli ofrånkomlig.


Men låt dig inte nedslås. Var bättre än så. Bli inte deprimerad när alla andra blir det. För när det är som mörkast och kallast och blötast så kan det kännas oerhört ensamt. Ta då tag i din vän och håll i den vännen!

Hösten kommer bli brutal. Det vet alla vi som genomlidit den förrut.

Men efter mörkret kommer ljuset och då kan vi leva igen. Men tills dess gäller det att hålla om dem man bryr sig om.


Trevlig höst på er, vart ni än är.

Presentation

Omröstning

Pedagogen vill veta vad du tycker!
 Bra blogg, men det vore bra om den uppdaterades oftare.
 Nä men vadå, en schysst blogg, liksom.
 Sjukt bra, asså! Mera!
 Skitdålig. Lägg ner och ägna tiden åt nåt du kan istället.
 Alltså vadå? Jag förstår inte. Vad menar du? Alltså jag vet inte. Eeh...
 För opersonlig.
 För ointressant
 För opersonlig och ointressant
 Den spretar för mycket. Försök nischa bloggen!
 Jag skiiter i!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards