Alla inlägg den 25 september 2007

Av Jimmy Forsberg - 25 september 2007 19:07

Jag blir helt utom mig av förtvivlan och frustration när jag hör om Stockholms landsting som planerar ännu en prishöjning av busskortet.

Smärtgränsen är passerad för länge sedan. Men som konsument har jag inget val.

Vad är det för strukturell mobbing de utsätter oss medborgare för?

Hur kan de med gott samvete stå där och ljuga rätt in i kameran?!


Från och med 1 mars nästa år kommer ett 30-dagars busskort i Stockholm kosta 690 kronor. Det är 23 kronor om dagen. Som jämförelse kostar ett gymkort mitt i stan cirka 450 kronor i månaden. Du kan köpa 10 kilo lösgodis för 690 spänn. Du kan flyga tur och retur till Amsterdam för 690 kronor.  Eller bara ta dig till och från jobbet med buss från och med 1 mars.


Förutom de självklara argumenten för kollektivtrafik så kommer prishöjningen även innebära konsekvenser för hela trafiken. Antalet bilister kommer öka. Antalet plankare kommer öka. Förtroendet för politikerna som styr kommer definitivt inte öka.


Landstinget bör och ska subventionera kollektivtrafiken för att det är en service till medborgarna som alla har nytta av.

Att i det läget höja priset från en redan dyr nivå med 11 procent är fräckt och oförskämt, på gränsen till kriminellt.


500 spänn. Det är ett rimligt pris för ett 30 dagarskort. Det skulle kunna bli en bra slogan för vem som helst i nästa valrörelse. Jag ser en stor reklamkampanj med afficher: 500-lappen som åker 4ans buss. 500-lappen som väntar på pendeltåget i södra station. Och under en text som lovar att alla ska kunna ta sig fram i stan för 500 spänn i månaden. Och ungdomar, studenter och pensionärer får rabatt.


Förstå vilken bra kampanj. Jag skulle iallafall rösta på det partiet. På 500-lappen.

Presentation

Omröstning

Pedagogen vill veta vad du tycker!
 Bra blogg, men det vore bra om den uppdaterades oftare.
 Nä men vadå, en schysst blogg, liksom.
 Sjukt bra, asså! Mera!
 Skitdålig. Lägg ner och ägna tiden åt nåt du kan istället.
 Alltså vadå? Jag förstår inte. Vad menar du? Alltså jag vet inte. Eeh...
 För opersonlig.
 För ointressant
 För opersonlig och ointressant
 Den spretar för mycket. Försök nischa bloggen!
 Jag skiiter i!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards