Alla inlägg den 30 juni 2007

Av Jimmy Forsberg - 30 juni 2007 18:00

Idag har jag för ovanlighetens skull lyssnat på P3s sommartoppen.

Och efter två timmars lyssnande är jag mycket konfunderad. 


Sommartoppen är ett radioprogram som gått i herrans många år. Det är en lista över de tio populäraste låtarna just nu, plus ett antal bubblare.

Programmet sänds "live" någonstans i Sverige (just idag från Pite dansar och ler) och har en eller flera gästartister.


Programledarna Mogge och Aeysha pratar exalterat i två timmar om hur JUST DU KAN PÅVERKA LISTAN GENOM ATT SMSA RINGA ELLER MEJLA.

Och det är okej. Som lyssnare känner man sig engagerad när man är med och bestämmer vilka låtar som ska hamna högt på listan. Det finns så att säga en känsla av att Jag bestämmer.

Men Mogge och Aeysha upprepar samma mantra om hur man röstar mellan varje låt, och låter lika exalterade varje gång.

Till slut tror man att det är en stödgala för afrikas fattiga, och känner sig lite dum, för att man inte röstat.


Jag hör dem upprepa budskapet, ring och rösta! Smsa och rösta! eller mejla. Välj dina favoritlåtar! Och jag kommer att tänka på den olidliga Jamba-reklamen som förpestar MTV med ständig upprepning.


Och så undrar jag lite försynt. Programledarna pratar som om publiken till mestadelen bestod av elvaåriga flickor.

Vilka tror redaktionen på sommartoppen lyssnar och röstar?

Och vilka är det som faktiskt gör det?

Sånt tänker jag på, innan jag byter frekvens och lyssnar på Vinyl 107 istället.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Pedagogen vill veta vad du tycker!
 Bra blogg, men det vore bra om den uppdaterades oftare.
 Nä men vadå, en schysst blogg, liksom.
 Sjukt bra, asså! Mera!
 Skitdålig. Lägg ner och ägna tiden åt nåt du kan istället.
 Alltså vadå? Jag förstår inte. Vad menar du? Alltså jag vet inte. Eeh...
 För opersonlig.
 För ointressant
 För opersonlig och ointressant
 Den spretar för mycket. Försök nischa bloggen!
 Jag skiiter i!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<<
Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards