Alla inlägg den 10 april 2008

Av Jimmy Forsberg - 10 april 2008 15:04

Tänk att Sverige först nu upptäckt Doktor Kosmos.

Hallå, vad gjorde ni 2002?

"Doktor Kosmos lägger upp en mediastrategi" har spelats flitigt på P3 sedan den släpptes som singel för en månad sen.

Och den människa som lyssnar på den låten och inte hajar till måste vara helt bakom flötet.

Låten är så meta som en låt kan bli.

Meta är egentligen ett prefix. Men meta används när man till exempel pratar om hur man pratar. Då blir det meta. Eller om jag sitter och skriver att jag sitter och skriver. Då är det meta. 


Att doktor Kosmos sjunger om hur dom ska marknadsföra sin kommande skiva, med låten där de sjunger om hur de ska marknadsföra sin kommande skiva är ganska fyndigt och väldigt, väldigt meta.

Tydligen är hela skivan rakt igenom meta. Måsta skaffa den.


Och nu är Doktor Kosmos verkligen etablerade. De syns och hörs i nästa varje media. Det är väl en del av deras mediastrategi. Men så var det verkligen inte när jag började lyssna på dem.

Det var i gymnasiet, typ för sex år sedan när min kompis spelade upp Borgarsvin och Doktor Vänster. Sedan dess är jag fast som Kosmos-fan , även om jag inte skyltar med det.

Förresten tyckte jag förra skivan Ett Enkelt Svar var riktigt bra. Så det så.

Av Jimmy Forsberg - 10 april 2008 14:30

Ibland blir jag så upprörd att jag nästan skakar.

Igår var en sån dag.


Att en 10-årig flicka försvinner spårlöst hör inte till vanligheterna. Fallet i sig är så makabert att det allmänintresse som finns är helt naturligt. Och självfallet ska medierna rapportera om det.

Men inte fan är det okej att sälja lösnummer med så kraftigt vridna löpsedlar som kvällspressen gjort i flera dagar nu.

Såväl Aftonbladet och Expressen blåser upp nyheten på ett vedervärdigt sätt. Det finns - som jag ser det - ingen som helst anledning att exponera nyheten på ett så vinklat sätt. Det är lite brittisk tabloid över det hela, och det lämnar alltid en fadd eftersmak.

Och att smälla upp det på löpsedeln dag efter dag känns bara fel.

Syftet med löpsedlar är att sälja lösnummer. Punkt.

Att göra en personlig tragedi till förstasidesstoff flera dagar i rad med hårddragna analyser, presentera teorier som fakta och svartmåla misstänkta som nekar till brott som skyldiga är inte annat en oetiskt.

Lägg ner expressen. Lägg ner Aftonbladet.

Presentation

Omröstning

Pedagogen vill veta vad du tycker!
 Bra blogg, men det vore bra om den uppdaterades oftare.
 Nä men vadå, en schysst blogg, liksom.
 Sjukt bra, asså! Mera!
 Skitdålig. Lägg ner och ägna tiden åt nåt du kan istället.
 Alltså vadå? Jag förstår inte. Vad menar du? Alltså jag vet inte. Eeh...
 För opersonlig.
 För ointressant
 För opersonlig och ointressant
 Den spretar för mycket. Försök nischa bloggen!
 Jag skiiter i!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards