Alla inlägg den 19 februari 2008

Av Jimmy Forsberg - 19 februari 2008 01:03

Sällan har jag läst en artikelserie som är så spännande, verklighetsfärankrad, rolig, syrlig, omskakande, egensinnig, djuplodande och uppfriskande som DN nu publicerar i tre delar.

Det handlar om diskriminering och vänder fullständigt ut och in på begreppen.

I landet lagom där alla ska vara lika, där ingen får sticka ut, har lagen om diskriminering varit lika helig som Birgitta själv.

Jag menar, vi pratar om riket där landets största glasstillverkare fick ta bort en glass (!) från sortimentet för att den ansågs rasistisk.


I Sverige är det nämligen fullkomligt förkastligt att tala om människor som på något sätt avviker. I DN tas detta fenomen upp på ett briljant sätt, snyggt illustrerat med en bild på en lärare som i bästa Bart Simpson-stil upprepar samma fras på den svarta tavlan. "Jag är inte rasist, jag är inte rasist, jag är inte rasist".

Artikelserien handlar i korta drag om hur studenter, vars gemensamma nämnare har varit att de blivit kuggade på lärarhögskolan, har anmält skolan för diverse diskriminerande behandlig. En katastrof för de utpekade lärarna, naturligtvis. Speciellt då det i lejonparten av fallen visat sig vara helt grundlösa anklagelser.


Det här är precis vad som behövs nu. Eller, jag menar, nej. Debatten om jämställdhet, diskriminering och rättvisa behöver alltid vara uppe för disskussion. Men det här var iallafall en bra, nyanserad motvikt som kan lyfta upp frågan till en mer sansad dialog, där alla inte är homofober och rasister tills motsatsen bevisats.

Och om inte annat, så är det likväl en förbannat bra artikelserie.

Presentation

Omröstning

Pedagogen vill veta vad du tycker!
 Bra blogg, men det vore bra om den uppdaterades oftare.
 Nä men vadå, en schysst blogg, liksom.
 Sjukt bra, asså! Mera!
 Skitdålig. Lägg ner och ägna tiden åt nåt du kan istället.
 Alltså vadå? Jag förstår inte. Vad menar du? Alltså jag vet inte. Eeh...
 För opersonlig.
 För ointressant
 För opersonlig och ointressant
 Den spretar för mycket. Försök nischa bloggen!
 Jag skiiter i!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards